6 skrytých príčin hladu, ktoré vás prekvapia

Autor: Ľubica Trnková | 22.1.2014 o 14:06 | (upravené 23.1.2014 o 15:12) Karma článku: 7,50 | Prečítané:  2620x

Často sa dostávate do situácie, kedy vás chytí takzvaný vlčí hlad, s ktorým si neviete rady a to najmä v neskorých večerných hodinách? Riadite sa všemožnými radami "nutričných guru poradcov" z kníh či z internetu, ale ručička na vašej váhe nie a nie klesnúť? V tom prípade je na čase spoznať pravé príčiny hladu alebo inými slovami - povieme si, čo môže byť za pozadím vašej stagnujúcej váhy a ako ochrániť seba i svoju chladničku pred nepriaznivými vplyvmi prejedania sa.

hunger

V prvom rade si treba uvedomiť,  že samotný pocit hladu nemusí vyvolať len nedostatok jedla, ako sa všetci logicky domnievame. Áno, všeobecne platí, že pokiaľ sme hladní, organizmus nám dáva signál, že od poslednej dodávky energie uplynula už dostatočne dlhá doba. Avšak nie vždy je to také jednoduché. Niekedy totiž môže ísť o zamaskovaný hlad a preto treba lepšie spoznať jeho príčiny a signály, ktoré nám vysiela.

1. Nedostatok tekutín

Určite aj vy poznáte známu formulku, "hlad je prezlečený smäd". Táto múdrosť presne vystihuje a odzrkadľuje to, čo v skutočnosti denno - denne podceňuje mnoho z nás - pitný režim. Pre uponáhľaný pracovný deň a iné povinnosti zabúdame poctivo prijímať tekutiny, čím dochádza k postupnej dehydratácii. Organizmus preto zvolí inú taktiku, takzvaný záložný plán. Postupne navodí pocit hladu s cieľom zvýšiť hydratáciu a zbytočné prejedanie sa, či konzumácia nutrične chudobných jedál je na svete!

-> Pite preto počas dňa pravidelne, v primeraných dávkach, aj v prípade, že nepociťujete smäd.

water drinking

2. Stres, stres, stres

Zažíva ho asi každý z nás, sme ním konfrontovaní v práci, v škole, pri rodinných konfliktoch alebo jednoducho v ťažkých životných situáciách. Záleží však len a len na nás, ako sa so situáciou vysporiadame a do akej miery zasiahne naše zdravie. Stres. Okrem iného ovplyvňuje aj náš telesný vzhľad, pretože uvoľňuje hormón kortizol, ktorý podporuje nielen chuť do jedla, ale aj ukladanie tukových zásob. Pri emočnom vypätí dochádza tiež ku konzumácii najmä sladkých jedál, ktoré fungujú na princípe uvoľňovania hormónu šťastia - serotonínu. Patríte aj vy medzi "vášnivých milovníkov čokolády"? Potom už asi viete, že účinky sladkých maškŕt sú iba chvíľkovou záležitosťou a situáciu v skutočnosti nevyriešia.

-> Nájdite si čas na relax, pohybové aktivity, či iné záujmové činnosti, vďaka ktorým sa odreagujete a uvoľníte. Predchádzajte stresovým situáciám, konfliktom a namiesto sladkého zvoľte radšej inú formu kompenzácie.

reading book

3. Málo spánku a únava

V prípade, že spíte menej ako 6 -7 hodín a únava je počas dňa vaším úhlavným nepriateľom, na radu prichádzajú hormóny leptín a grelín, ktoré sa postarajú o to, aby sa váš pocit hladu stal postupne doslova neznesiteľným. Leptín má totiž za úlohu organizmus informovať o jeho nasýtení a grelín zase navodzuje pocit hladu a apetít. Pri nedostatočnom spánku a pri vyčerpaní sa znižuje hladina leptínu a naopak, hladina grelínu sa zvyšuje. Bolo dokázané, že pokiaľ ľudia spali menej ako 6 hodín aspoň dve noci po sebe, mali cca o 28% vyššiu hladinu grelínu a o18% nižšiu hladinu leptínu.

-> Pravidelný, kvalitný a ničím nerušený spánok je dôležitým faktorom pri dosiahnutí nielen duševnej pohody, ale aj zdravej a krásnej postavy.

good sleeping

4.  Psychické príčiny hladu

Nízke sebavedomie a pocit menejcennosti dokážu tiež do veľkej miery ovplyvniť stravovacie návyky. Ich kompenzácia sa môže prejaviť zbytočným prejedaním sa, pocitom beznádeje v nápravu stravovacích návykov, myšlienkami typu "zaženiem problémy jedlom," či "aj tak mi už nič nepomôže".

-> Pracujte na svojom sebavedomí, robte to čo vás baví, vytrvajte v tom, obklopte sa správnymi ľuďmi, alebo čítajte odbornú, motivačnú literatúru. Ak si neviete pomôcť sami, obráťte sa na psychológa, či terapeuta.

5. Metabolické poruchy, či hypoglykémia

Ak jete počas dňa veľmi málo a nepravidelne, je možné že vám rapídne klesne cukor a večer sa prichytíte pri tom, ako vyjedáte celú chladničku. Väčšinou sú za tým chýbajúce uhľohydráty v tele, ktorých úlohou je zásobovať organizmus energiou.

-> Jedzte pravidelne, v primeraných porciách a hlavne dbajte na výživné, kvalitné potraviny.

6. Hormonálne poruchy

Problémy s priberaním a stagnujúcou váhou môžu mať aj tí, ktorí trpia hormonálnymi poruchami, najčastejšie poruchou činnosti štítnej žľazy.

-> Prioritne je vhodné navštíviť odborníka - endokrinológa, ktorý vám pomôže zdolať ďaľšie potrebné kroky.

vysetrenie stitnej zlazy

Na záver pridávam zaujímavé zistenie, hodné na zamyslenie:

Vyskumné štúdie porovnali mozgový scan človeka závislého na drogách s človekom závislom na jedle a zistili, že špecifické oblasti mozgu, centrá odmeny sa správajú takmer totožne!

food and brain

Foto zdroje: sk.medixa.org, worldtruth.tv, sheknows.com, nursecareerscanada.com, oprah.com, mulhercomsaude.com, gravitytrainingzone.com.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.


Už ste čítali?